Avertizarea de integritate în Europa: avem nevoie de mai mult decât legi

Publicat de adminACDD pe

În data de 4 aprilie, ACDD a participat la conferința European Whistleblowing Conference – Collaborative Pathways to Integrity, organizată la Bruxelles de către European Whistleblowing Institute (EWI). Evenimentul a reunit experți, funcționari europeni, reprezentanți ai societății civile, jurnaliști și avertizori din mai multe state membre.

Prezentarea ACDD a vizat provocările din România. Discuțiile au fost relevante și intense: cum construim un ecosistem real de sprijin pentru cei care aleg să raporteze încălcări ale legii? care sunt tendințele la nivel european?


Legile sunt esențiale, dar nu suficiente

În ultimii ani, Directiva UE privind protecția avertizorilor a impulsionat adoptarea de legi în multe state. Însă mulți participanți au subliniat că reglementarea fără aplicare practică este doar bună intenție.

Pentru ca avertizorii să fie protejați cu adevărat, este nevoie de:

  • Un mediu favorabil – unde justiția funcționează, presa este liberă și ONG-urile pot sprijini avertizorii.

  • Colaborare între instituții, mediul privat și societatea civilă.

  • O cultură a libertății de exprimare – în organizații și în societate.

  • Formare profesională – pentru cei care primesc și investighează raportările.


Avertizorul nu este un instrument. Este o ființă umană.

Un mesaj emoționant al conferinței a fost să nu obiectificăm avertizorii. Avertizarea este una dintre cele mai vulnerabile și tensionate experiențe umane. De multe ori implică stres, izolare, lipsă de sprijin.

O atenție sporită trebuie acordată categoriilor vulnerabile – femei, persoane cu dizabilități, persoane din grupuri minoritare – care se confruntă cu un deficit de credibilitate a priori. Este nevoie de instruire în incluziune în sistemele de raportare.


Sprijinul anterior raportării este crucial

Majoritatea raportărilor nu sunt bine structurate și sunt greu de înțeles de către cei care nu cunosc contextul. De aceea, este important ca avertizorii să beneficieze de consiliere prealabilă, pentru a:

  • Evalua credibilitatea informațiilor;

  • Înțelege standardele legale aplicabile;

  • Formula raprtarea într-un mod clar și eficient.

Averizarea nu este o simplă acțiune, ci un proces.


Ce urmează în Europa?

Peisajul european se va schimba în următorii ani:

  • Comisia Europeană va evalua implementarea Directivei la finalul lui 2025;

  • Consiliul Europei va publica un raport de evaluare în 2026;

  • UNODC va analiza bune practici internaționale în iunie 2025;

  • Transparency International pregătește o analiză comparativă în UE.

Viitoarele standarde ar trebui să acopere:

  • Cazuri transnaționale și din zona securității naționale;

  • Avertizarea anonimă;

  • Extinderea rolului ONG-urilor – care ar putea oferi asistență, reprezenta avertizori în instanță și acționa ca intermediari.


Avertizarea în interes public este un instrument democratic. Este o formă de responsabilizare a instituțiilor și o garanție că interesul public este apărat. Avem nevoie să-i protejăm pe cei care aleg să spună adevărul – și să le mulțumim.